Begin hier

of
HIER

met het lezen van mijn verdwaal-verhaal. Dit verhaal gaat niet gewoon van a naar b naar c, maar het kronkelt in allerlei richtingen en slaat vreemde zijpaadjes in. En jij bepaalt, welk pad je neemt.



maandag 1 maart 2010

Beste dokter van de wereld

Baron Roodschild was de rijkste man van het land. Toen zijn vrouw Azalea ziek was, stuurde hij een brief aan de allerbeste dokter van de hele wereld.
'Als u komt,' schreef hij, 'krijgt u een grote zak met goud.'
De dokter kwam. Het duurde drie maanden, want hij moest per postkoets en zeilschip van de andere kant van de wereld komen, maar hij kwam.
'Hier is je zak met goud,' zei de baron opgelucht. 'Maak haar maar snel beter.'
De beroemde dokter bekeek haar eens goed en zei: 'Het spijt mij, mevrouw, maar ik kan u niet beter maken. U bent al te ziek. Drie maanden geleden, ja, toen had ik het gekund. Toen had elke dokter het gekund. Maar u wilde de beste en nu gaat u dood.'
'Niet zo somber, beste man,' zei de baron. 'Ik doe er een zak met diamanten bij.'
'Diamanten interesseren mij niet,' antwoordde de dokter.
'U bent een harde onderhandelaar,' zei de baron. Hij zei het met een glimlach, want harde onderhandelaars – daar hield hij wel van. Hij was er zelf ook een. 'Kom,' voegde hij eraan toe. 'Ik doe er nog een zak met robijnen en saffieren bij, maar dan moet het ook uit zijn.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten